۱۳۸۸ مرداد ۱۴, چهارشنبه

طرز تهیه خامه فرم گرفته (مصور)


ظاهرا کاربرد پودر خامه عملی تروسریعتر و ریسک کمتری داره خصوصا برای تازه کارها . ضمنا از خامه شیرین شده قنادی که از روغن جامد و افزودنی های دیگه استفاده می کنن بهتره ! .

فرم دادن خامه با استفاده از پودر خامه یا خامه های گیاهی
Non Dairy

نسبت پودر خامه به پودر قند مساوی و نسبت شیر سه برابره . اگه 50 گرم پودرخامه دارین 50 گرم هم پودر قند لازم دارین و 150 گرم شیر سرد .این مقدار مواد اولیه برای پوشاندن تقریبا یک کیک نسبتا بزرگ کافیه .

مواد لازم :
پودر خامه 50 گرم
پودر قند 50 گرم
شیر سرد 150 گرم ( از آب سرد هم میشه استفاده کرد ! )

طرز تهیه :
پودرها رو با هم مخلوط کنین . بعد خیلی کم شیر سرد رو آروم و کم کم داخل پودر ها بکنین تا کاملا تر بشن .


بعد با مخلوط کن روی " دور آرام " توی ظرف بچرخونین و شیر رو کم کم بهش اضافه کنین و ضمن مخلوط کردن توی ظرف حرکت دورانی بدین .

حدود 6 دقیقه هم بزنین و بعد روی " دور تند " قرار بدین .دو الی 3 دقیقه هم همینطور مخلوط کنین .


باید به جایی برسه که دیگه هر دور مخلوط کن جاش روی خامه های کناری بمونه ....

حالا خامه شما خیلی پوک و سبک شده و اگه با نوک چنگال روش خط بکشین این خط دیگه محو نمیشه . این خامه پوک شده رو میشه فریز کرد و برای مواقع ضروری نگهداری نمود .


اگه میخواین خامه تون طعم دار و یا رنگی باشه - میتونین اگه دوست دارین چند قطره اسانس یا رنگ خوراکی اضافه کنین و با قاشق فقط کمی مخلوط کنین تا همه جای خامه رنگی بشه . ( دیگه با مخلوط کن هم نزنین که شل میشه )

ولی اگه از ابتدا تصمیم گرفتین که خامه رنگی تهیه کنین ( این روش خیلی بهترو مطمئن تره ! ) اسانس یا رنگ رو همون ابتدا مخلوط کنین . ضمنا اگه رنگ تون ویلتون wilton ژله ای باشه کیفیتش خیلی بهتره .این رنگ خیلی غلیظه . یک قطره یا دو قطره کارتون رو راه میندازه . این از مواردی ایست که باید با تکرار و تمرین به مهارت دست پیدا کنین . با یک بار و دوبار شاید نشه به نتیجه دلخواه رسید .



روش نوشته : Icing colors این رو هم ندای گل توی پستش در تالار گفتمان سفره خونه برامون زده بود . که منهم عینا برای شما اینجا گذاشتم.


میتونین رنگهای اصلی اش رو بگیرین و با هم مخلوط کنین . مثلا آبی و زرد بهتون رنگ سبز میده . بدیهیست که برای رنگ زرد - زعفران و برای قهوه ای - کاکائو از رنگ غیر طبیعی بهتره .

همه فروشگاه های لوازم قنادی ازجمله سایت فروشنده در همین وبلاگ به طریق ارسال سریع السیر پستی و نیز فروشگاه دیدنیها در تجریش کوچه وربروی سینما آستارا و نیز فروشگاه پاسارگاد در اسکندری جنوبی مابين كلهر و ازادي عرضه می کنن .


همین فروشگاه ها کرم شانتی ( به صورت پودری که همون پودر خامه هست که با شیر یا آب قاطی میشه و کار خامه فرم گرفته رو انجام میده و کار کردن و فرم دادن بهش راحتتر از خامه هست ) و نیز خامه های مخصوص بسته بندی کوچیک و بزرگ ( 5 کیلویی و .... ) هم دارن که فرم دادنش بسیار راحته و میتونی طرز تهیه و مواد لازم افزودنی اش رو از خودشون بگیری . قابلیت فریز کردن هم دارن که بتونی مدتها استفاده کنی .




بهتره تا موقع استفاده توی جایخی نگهدارین . که توی دمای آشپزخونه شل نشه . اگه هم از خامه ت اضافی اومد میتونین توی فریزر نگهداری کنین . بعدا باید بیرون بذارین و با هم زن کمی مخلوطش کنین تا آماده بشه . ولی زیاد نزنین چون قبلا زده شده و زیاد زدن خامه اون رو به کره تبدیل میکنه .

پودر خامه و پودر قند رو میتونین فروشگا ههای لوازم قنادی بخرین .نگهداریش توی منزل عملی تره مدت زیادی میمونه . میشه تا مدتی خارج از یخچال هم نگهداری کرد .

من پودر خامه رو همراه با پودر قند داخل خامه طبیعی ریخته و خامه فرم گرفته تهیه میکنم . اینطوری خیلی راحت و مطمئن تره . برای هر 100 گرم خامه سفت 25 گرم پودر خامه و 25 گرم پودر قند . و عینا همون مارحل رو انجام میدم ولی دیگه مطمئنم که شامل قانون مورفی نشده و شل نمیشه - که ضایع بشم !

نکته :
اصولا برای زدن خامه حتما باید ظرف تون فلزی باشه و قبلا زیر اون یک ظرف بزرگتر پر از یخ و کمی آب بذارین تا ظرف فلزی بدنه اش کاملا سرد باشه و به فرم گرفتن خامه کمک زیادی میکنه . خامه طبیعی رو پس از خرید نمیشه بلافاصله فرم داد . حتما فریزش کنین . همانطوری که دوستان هم توصیه کردن با کمی پودر ثعلب برای بستن بستنی به کار میره و یا همانطوریکه خودت هم گفتی با آبلیمو هم میشه زد و فرم داد .

نکته : خامه طبیعی رو باید قبلش با پودر قند مخلوط کرده و حتما توی فریزی گذاشته باشین تا یخ زده و قوام گرفته باشه .

برای تهیه خامه فرم گرفته از خامه طبیعی : ( با چربی معادل ۳.۵ درصد )

برای هر 100 گرم خامه سفت که شیر اضافی اون رو خالی کردیم حدود 20 الی 25 گرم پودر قند باید اضافه کرد. یعنی در واقع به نسبت یک چهارم .
با قاشق پودر قند رو به خامه اضافه می کنيم و کمی با هم مخلوط میکنیم و بعد خامه را داخل جا یخی یا فریزر میذاریم تا کمی بگیره و بعد دوباره بیرون آورده و هم میزنیم و این کار رو سه بار انجام میدیم . سپس کاملا میزنیم تا فرم بگیره و رد همزن روش بمونه .

زیادی اون رو تا ماه ها میشه توی يک ظرف در بسته به اين صورت توی فریزر نگه داريم. هنگام مصرف خامه رو کمی قبل بیرون میذاریم و بقبل از اینکه کاملا یخش آب بشه خامه يخ زده شده را با قاشق له میکنیم و با استفاده ازهم زن حدود یکربع الی ۲۰ دقيقه هم می زنيم .بعد از چند دققه زدن ممکنه خامه سفت بشه ولی دوباره شل خواهد شد . شما همچنان به صورت دورانی در تمام قسمتهای ظرف خامه رو بزنین تا کاملا رد همزن روی خامه بمونه.

ندای عزیز هم تو سایت توصیه کرده :
از پودر خامه بیشتر در تهیه کرمها و لایه های کیک استفاده میشه و همینطور برای اینکه خامه زده شده قوام بیشتری داشته باشه بهش میشه پودر خامه هم افزود.


طرز تهیه خامه فرم گرفته

مواد لازم :

خامه 100 گرم - پودر قند 2 قاشق غذا خوری - وانیل 8/1 قاشق غذا خوری


طرز تهیه: فرم گرفتن خامه حالتی است که به وسیله زدن خامه در آن باید به وجود بیاید تا برای مالیدن بر روی کیک ها و شیرینی ها و تزیین کرم و ژله ها آماده شود .
به این طریق که برای هر 100 گرم خامه 2 قاشق غذا خوری پودرقند اضافه کرده و 8/1 قاشق چای خوری وانیل نیاز داریم بعد از این که پودر قند و خامه و وانیل را مخلوط کردیم آن را به مدت چند ساعت در فریزر قرار دهید تا کاملاً خامه یخ بزند .

سپس زمانی که خواستید آن را استفاده کنید نیم ساعت قبل از فریزر خارج کنید تا خامه نرم شود و سپس آن را با همزن برقی بزنید تا فرم مورد نظر به دست بیاید. در صورتیکه درصد چربی خامه شما زیاد بود یعنی بالای 50 درصد چربی داشت باید در ازای هر 250 گرم خامه پر چرب مقدار 50 تا 100 گرم خامه کم چرب اضافه کنید تا خامه پر چرب تبدیل به کره نشود. خامه را با دور کند همزن به صورت دورانی آهسته بزنید تا خامه کاملاً پوک و سبک شود.

از نکات خیلی مهم سرد بودن خامه است که باید حتماً خامه ای را که می خواهید بزنید از قبل آن را منجمد نمایید .

برای تهیه خامه فرم گرفته رنگی :
باید رنگ از قبل به مواد اضافه شده باشد تا به هنگام فرم دادن - خامه شل نشود . اگه فراموش کردین یا در حین کار یادتون افتاد میتونین به خامه رنگ رو اضافه کنین ولی دیگه از هم زن استفاده نکنین و فقط با قاشق مخلوط کنین و خامه رو قبل از استفاده بلافاصله توی جای خنک نگهداری کنین . ( البته این دستور آخری برای استفاده از پودر خامه هستش . خامه طبیعی پس از فرم گرفتن - خیلی مشکل رنگ رو تحمل میکنه .)

خامه اسپری هم در همه فروشگاه های لوازم قنادی و مواد غذایی از جمله همه دریانی ها ! دارن .برای رویه دسرها و روی سطوح پهن شاید اسپری جوابگوی کار شما باشه ولی برای کیک های لایه به لایه مناسب نیست چون خیلی پفکی و کف آلوده . در هر صورت این نکات تئوریک نیاز به تمرین و کار عملی دارن و با یک الی دوبار نمیشه به نتیجه کاملا مطلوب دست یافت .


دوست عزیزی ( اگه اشتباه نکنم لاله عزیز ) در مورد کیک توپی شکل پرسیده .. که اگه دسترسی به قالب گرد توپی نداری - میشه دوتا کیک عین هم توی یک کاسه گرد رویی ( فلزی ) یا پیرکس اون رو تهیه کرد و به روش زیر که در تصویر هم نشون دادم - عمل نمود .

برای رنگ سیاده هم میتونی از مخلوط رنگ های خوارکی سبز و قرمز و آبی رنگ تیره بدست بیاری . هرچند که ویلتون رنگ مشکی هم داره .

فرزانه عزیز از کانادا برامون مطلبی ارسال کرده و نکاتش رو نوشته - که عینا اینجا برات میذارم :

اول باید توی کاسه را حسابی‌ چرب کنین یا با اسپری یا روغن..و ... توش را آرد بپاشید...


اگه کیک شما شکلاتی هستش بجای آرد توش را از پودر کاکائو بپاشید .

واسه زمان پختنش شبیه کیک هستش و زمان پختن طولانی‌ تر از کیک معمولی‌ هستش که کاملا مغز پخت بشه...با یه سیخ چوبی وسطش را امتحان کنین اگه تمیز در اومد که دیگه پخته .

بعد با چاقو دورش را از کاسه آزاد کنین و روی یه قفسه فلزی برگردونین و بذارین خوب خنک بشه .

وقتی‌ که کیک حاضر شد از فر بیرون بیارید و بذارین ۱۰-۲۰ دقیقه سرد بشه.
روی کیک مثل muffin بالا اومده (مثل گنبد) باید آنرا صاف ببرید با یه چاقوی تیز .

که بشه مثل توپ روی هم قرارشون داد.

ضمنا در مورد آدمکها سوال کرده بودی : به جای آدمک های بازیکن هم میتونی از پاستیل های رنگی خرسی استفاده کنی . بچه ها خیلی توی بحر آدمک ها و شکلشون نمیرن . همین که بتونن اونا رو بخورن براشون کافیه ! البته من فکر میکنم برش دادن کیک که کمی سرد شده باشه با نخ پلاستیکی بهتره . دوسر نخ رو بگیرین و از جایی که در نظر دارین کیک برش بخوره از وسطش رد کنین تا کیک رو به دو قسمت کنه . اینطوری برش کیک دندونه دندونه نخواهد شد .



لینک آموزش انواع دسر و شیرینی در پرتال سفره خونه :

http://www.sofrehkhune.ir/



لینک آموزش انواع دسر و شیرینی در تالار گفتمان سفره خونه :


لینک آموزش گام به گام دسر و شیرینی در تالار گفتمان سفره خونه :

۱۳ نظر:

  1. شبنم جون يه سوال داشتم قند شكوفه اي را از كجا ميتوانم تهيه كنم؟
    مرسي يك دنيا ممنون
    مامان عسلي

    پاسخحذف
  2. سلام سلام
    شبنم جون وقتي براي گرفتن جواب سوالم اومدم و ديدم اينقدر زحمت كشيدي و وقت گذاشتي حسابي هم شرمنده شدم هم خوشحال
    آدرس بده بيام چند تا ماچت كنم كه اينقدر مهربوني
    خدا بهت سلامتي بده
    از ذوقم گفتم اول كامنت بذارم الان ميرم ميخونم
    بازهم ممنون خانم مهربان
    لاله

    پاسخحذف
  3. دستتون درد نکنه . حالا میتونم از سایتی که گفتین پودر خامه سفارش بدم . دور و بر ما نیستش .
    ممنون .

    پاسخحذف
  4. سلام عزیزان از کامنتها یک دنیا ممنون .باور کنین هروقت که میبینم کامنتی دارم فوق العاده خوشحال میشم .

    مامان عسلی جون ، قند شکوفه ای رو همه لوازم قنادی ها خصوصا همون هایی که آدرس دادم دارن و توی سایت فروشنده هم دیدم که داره .اینقدر چیزهای جدید به بازار اومده که آدم میمونه کدوم رو بخره !!و ..هر دم از این باغ بری میرسد !!

    گلابتون جون منتظر کیک های خوشگل خامه ایت هستم ها !!
    برای اونایی که میخوان تازه شروع کنن بهتره اول بدون اسانس و بدون رنگ کار کنن . رنگ و اسانس رو بذارن برای دفعات بعدی . که کمی قلق کار دست شون بیاد .

    لاله جون ممنونم - خواهش میکنم .قابل شما عزیزان رو نداشت . راستش این رو قبلا آماده کردم بودم و توی آرشیو در انتظار بود . حالا که مشتری داشت فقط کمی نوبتش رو جلوتر انداختم .

    شهلا جون دستت درد نکنه ..ممنون . چوخ ساقول !

    سلامت باشین و عیدتون هم مبارک

    پاسخحذف
  5. سلام شبنم جون امروز از بس اینترنت کند از ظهر تا حالا این سومین دست نوشته های من که پریده و به باد فنا رفته این یکی را دارم با امیدواری مینویسم که بدستتون برسه.
    کارتون واقعا عالیه همیشه اینجور بوده دلم میخواد دخترتون را ببینم و بپرسم احساسشون از داشتن مامانی مثل شما چیه من از وقتی شمارا شناختم این سوال برام پیش اومده که با داشتن چهار تا بچه و شغل و خانه داری و وبلاگ و الان هم سایت چه جوری به همش میرسین حتما یک روز که سرتون خلوت شد باید برام بگین هزار تا شکلک بوسه

    پاسخحذف
  6. سلام مجدد شبنم جون
    ممکنه به وبلاگ من سر زده باشین اما با مشکل برخورد کردین از وبگذر یک کد گرفتم که خلاصه آمار را نشون بده همه چیز را ریخت به هم آخرش هم قسمت پ
    شتیبانی گفت یک لینکی تو وبلاگ اضافه کردی که اون باعث این مشکل شده حتی با عوض کردن وبلاگ بازم با کد قالب مشکل داشتم منم نامردی نکردم و قالب را براشون فرستادم که خودشون درستش کردن و بالاخره به خیر گذشت حالا دیگه درست شده.

    پاسخحذف
  7. شبنم جون خیلی خیلی ممنون .شما انگار میدونی تو دل من چی میگذره همونو مطلب میکنی میگذاری وبلاگت
    دستت درد نکنه :-*

    پاسخحذف
  8. سلام شبنم جون
    بعد فرستادن پیغام براتون رفتم دیدم که به وبلاگ سر زده بودین ممنون که لطف کردین و قدم رنجه کردین راستی من تازه دیروز شیدا جون بهم خبر داد که وبلاگ زده و لینکش کنم خدا بگم این فرنگیس خانم چکار کنه هممون تو اون سایت جمع بودیم و خبری از این وبلاگ نویسی نبود ببینید چند نفریم که از اون جا اومدیم بیرون به دنیای وبلاگ نویسی رو آوردیم
    بازم ممنون

    پاسخحذف
  9. سلام شهره جونم
    خسته ی کارا نباشی
    من تازه ایمیلتونو دیدم شرمنده
    جوابشم دادم
    مرسی عزیزم
    موفق باشید

    پاسخحذف
  10. مرسسسسسسسسسسسسسسسسسسسی شبنم جون خیل باحالی!!!!
    همه دستورات واقعا عالین........
    راستی وب منم ملاحظه فرمودین ... ای بدک نیست .... ورزشیه ... با اینکه وبم ورزشیه اما با اجازتون شمارو لینک کردم.... خوشحال میشم قدم رنجه کنین..
    اکرم

    پاسخحذف
  11. سلام عزیران

    شاپرک جون ممنون . لطف داری عزیزم .آدمها هرچیزی جلوی چشم شون باشه دیگه براشون عادی میشه ! گاهی فکر میکنم فقط عدم اون چیز هستش که حضورش رو اثبات میکنه ! البته این به این معنی نیست که بچه ها تفاوت رو نمی بینن و یا قدر ناشناس هستن . البته تو محبت داری ولی در واقعیت همه چیز ار روی عادت ، معمولی و طبیعی جلوه میکنه !بعدا در موردش گفتگو خواهیم کرد .. توی سایت جدید ... و خوشحالم که مشکلت حل شد ..

    اومدم و وبلاگت رو دیدم و کامنت گذاشتم . مبارک باشه .. کار قشنگی کردی ..خیلی هم جالبه . موفق باشی گلم .

    اکرم جون مبارک باشه ..اومدم و برات کامنت دادم . عالی بود .. دستت درد نکنه .

    میتراجون ممنون .لطف کردی . میرم میخونم .

    سلطان بانو جون ممنون محبت داری عزیزم ....امیدوارم که به دردت بخوره .


    عید همگی مبارک باشه

    پاسخحذف
  12. سلام با یه دنیا تشکر از زحمات شما دوست و خواهر عزیزم که این قدر با حوصله و زیبا دانسته هاتونو به ما یاد می دین.یه سوال داشتم مارک پودر خامتون چیه؟

    پاسخحذف